lördag 17 mars 2012

ÄNTLIGEN!

Första paddlingen med nya kajaken! Fick bryta 2 meter is för att komma ut på öppet vatten - ni ser iskanten mellan fotografen och kajaken. Nya Viviane är här i princip fullpackad ( saknas 5 kilo) och hon flyter kanon. Det blev en underbar 4-timmars paddling runt Resarö, Stegesund, Waxholm, Ramsö och lite kringlor runtomkring. Avslutade med 90 minuter med 6 sekundmeters vind mitt i näbben - lilla paddeln var ett utmärkt val idag!

Testade matlagningen ombord: i nya, heltäta (IP67) däcksväskan hade jag termos med varmt vatten och en REAL kyckling i sötsur sås. Det tog en minut att tillaga - sedan drog jag gummikorden runt så att den stod helt stabilt och paddlade vidare i 15 minuter innan lunchen var klar - enkelt och gott!

Fick ett antal bra besked - lillfingret som jag drog ur led i början av januari fungerade bra, nya kajaken är helt underbar, nya däcksväskan satt bra och var enkel att öppna, trots att den är helt vattentät. Den rymmer dagsbehovet av tre termosar, mat, mellanmål och solglasögon mm - kanon. Kroppen var glad över att få visa att den är pigg och helt med på ett varv runt Sverige. Det känns långt til den 27:e juni - jag vill igång nu! Men, ska hålla mig till planen och stegvis öka träningsdosen så att kroppen slits in. Viktigt att inte få några belastningsskador så att jag tvingas till vila. Bygga långsamt men säkert. Tog pulsen vid några tillfällen och den ligger på 88 slag i minuten. Ska köra pulsklocka vid nästa pass för att logga hela rundan. Nya sittdynan - Skwoosh-var mycket skön för bakdelen.
På bilden ligger Viviane innan första paddlingen.

5 kommentarer:

  1. Trevligt att komma igång med paddlingen, själv äger jag inte någon torrdräkt så jag väntar ett par veckor till.
    Har tänkt skaffa en väska att ha framför mig på kajaken, gärna vattentät, vilken typ/märke använder du?

    SvaraRadera
  2. Hej Stefan! Köpte faktiskt en torrdräkt förra vintern - Ursuits tunna Goretex, den ska få följa med runt Sverige som reserv att ha om det blir riktigt dåligt väder och jag vill padla i varje fall.
    Stod på Vildmarksmässan förra helgen tillsammans med MIKS Kayaks, en av deras återförsäljare var också där och visade kajaker för intresserade kunder. Det var Connos Kajak från Uppsala och han hade med sig en vattentät kajakväska som jag köpte av honom. Connos finns på nätet - slå dem en signal. Det som var extra bra var att den är 100% vattentät - man kan till och med dyka med den. Rejält med fastsättningsanordningar, kartfack, spänne för pump mm - fungerar bra för mitt tänkta användningsområde. Om du inte hittar deras kontaktuppgifterna har jag dem på en faktura.

    SvaraRadera
  3. Tack, hittade den på Connos webshop.

    SvaraRadera
  4. Torr dräckt är väl för amatörer eller ? Skämt åsido det är bra att du testar allt åt mig detta år så slipper jag göra det själv 2013 .

    SvaraRadera
  5. Hej Pagaj! Senast jag voltade med kajaken var i september 1993 - fick då simma med kajaken på släp i 200 meter för att komma till land och tömma den på vatten. Ut för att surfträna igen och gjorde om vurpan igen = simma in igen och sedan paddla hem - cirka en timmes färd. Har faktiskt sedan dess aldrig voltat under paddling, men det kan säkert hända igen. Vill inte vara ute ensam i nollgradigt vatten utan torrdräkt - Mest Ute i Eskilstuna som jag försöker paddla med tidiga vårar och sena höstar har det som krav vid kalla evenemang - torrdräkt på!Tycker det är en bra regel. Med en torrdräkt under juli månad så borde man klara 10-15 timmar innan man är nedkyld och under den tiden hoppas jag att SPOT2:an har aktiverat sjöräddningen. Rapport kommer på bloggen om jag bedömer att det är torrdräktsväder under HBB-paddlingen.

    SvaraRadera