söndag 24 juni 2012

TIDEN ÄR INNE!

Bilden visar kappseglingsbåten under kappseglingen mot Danmark i torsdags kväll.

NU är tiden inne! Imorse klockan 00.40 rullade vi in i Sverige via Köpenhamn och jag kollade in vädret den kommande veckan. Det finns ett väderfönster öppet om jag startar tisdag natt istället för onsdag natt - och så blir det - NU ÄR DET DAGS!
Imorgon lunch bär det av till Svinesund för att sjösätta och packa i kajaken inför mina 1128 Distansminuter runt Sverige. 1 Distansminuter , vilken benämns med NM ( Nautical Mile) är 1 852 meter lång. I och med att jag tänker i knop och NM så kommer dagsrapporterna på bloggen att visa antal NM per dag som jag har lyckats paddla - om ni vill ha dagsdistanserna i kilometer så är det bara att ta gånger knappt två ( gånger 1,852 för att vara exakt).
Det är många tankar som flyger genom huvudet - men de starkaste är lust inför uppgiften - nu har jag drömt och planerat färden så länge att jag bara vill starta!
Jag har givetvis koll på HBB-bloggen och ser att det är många som har brutit av lite olika anledningar - jag hoppas att jag kommer att kunna fullfölja paddlingen så som jag har planerat. Det första "lilla" testet blir dag 1 med planerade 20 paddeltimmar - som det ser ut på väderrapporterna så får jag medvind och medström - bättre kan det inte vara.  Onsdag - torsdag ser också mycket bra ut, däremot på fredag kommer det 10 m/s sydlig vind - vill gärna vara förbi Mölle då så att Västerhavet är passerat.  Rapporter kommer!
Vi avslutade Kieler Woche på ett bra sätt genom att under veckans sista korta havskapsegling - Senatspreis - åter bärga en andraplats. Veckans totala serie blev då : 3, 3, 2, 1,1,2 ,2 - det är vi givetvis mycket nöjda med.  Läs mer om kappseglingarna både nu och framåt på båtens blogg: swe88.wordpress.com.
Jag hade som uttalat mål att gå upp 10 kilo inför starten av HBB, det har varit svårt - men en vecka i Tyskland gjorde susen!  Vägde imorse 102.5 kilo - ett halvkilo ifrån mitt mål. Det är jag nöjd med - nu har jag cirka 15 kilo att plocka av under paddlingen - det kommer jag att ha stor nytta av.
Om inget stort händer med vädret på rapporterna imorgon bitti så blir min HBB-start tisdagn den 26:e juni klockan 00.01 - färden börjar i 4 knops medström och sedan blir det en vänstersväng ner mot Göteborg!
Nu packar jag det sista - sover mina sköna 8 timmar ( för sista gången på 23 dagar) och vaknar laddad till tänderna imorgon bitti!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar