söndag 3 juni 2012

LOVSÅNG TILL EN PADDEL!

Här ligger nya paddeln fullt utsträckt i sina 215 centimeter. Jag paddlade med den under torsdagen-fredag, totalt 16 paddeltimmar. Måste säga att den är helt fantastisk! Paddeln är en Werner Ikelos, med stora paddelblad. Den är byggd helt i kolfiber och detaljarbetet är helt suveränt utfört. Paddeln är delbar och när jag skjuter ihop halvorna så är det perfekt presspassning och luften kvider lite när den pressas ut ur håligheterna.
När jag paddlar med paddeln så känns isättningen helt fri från ljud, draget genom vattnet sitter "fast" och returen känns enkel - paddeltag efter paddeltag efter paddeltag förflyttar jag kajaken framåt. Paddeln sitter bra i händerna och jag kan inte finna några detaljer som borde förbättras. Jag tackar Pontus på Mest Ute i Eskilstuna för ytterligare ett utmärkt val!
Nu sitter alla delar av utrustningen som en smäck, nu återstår det 8 träningsdagar och totalt 23 dagar innan jag och Viviane ska glida ut från Svinesundsbrons brofäste för att börja vår gemensamma färd på 212 landmil. Det är långt, mycket långt, men jag ska ju också hinna uppleva hela Sveriges kust. Det är en mycket stor utmaning - definitivt den största fysiska utmaning jag någonsin har tagit mig an och gett mig den på att genomföra.
Det lilla träningspasset på 8 timmar i fredags i 9-14 m/s var mycket värdefullt. Tillsammans med kajak och paddel känner jag mig extremt trygg i de vindarna och de vågorna som byggdes upp. Kajaken uppför sig helt suveränt i vågorna, det är bara att trycka till lite med rodret precis innan vågen bryter och sedan sätter kajaken av i full fart i nerförsbacken. När jag har trimmat in Viviane rätt i längsled så visar hon inga tendenser till att dyka - istället så går hon först ner i vågen, reser sig upp och rusar framåt nerför vågen - det känns tryggt! Det är självklart så att jag kommer att få några dagar runt Sverige med hårda vindar - om de blåser från rätt håll kommer jag att kunna komma mycket långt på dessa dagar.
Jag är laddad till tänderna  - imorgon blir det ett kortare pass på 4 timmar och på tisdag ett 8 -timmars pass. Sedan vila till nästa måndag då mina 6 sista träningsdagar börjar. Då blir det hårdkörning måndag till lördag - sedan vila fram till starten den 27:e juni klockan 00.01 - då startar vi!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar