fredag 1 juni 2012

REGN OCH BLÅST!

Här ligger Viviane igår, fullpackad inför träningsturen med lite mer packning i kilo än vad jag kommer att ha vid starten i Svinesund. Solen sken vid starten!
 Och jag skiner ikapp med solen! Fulladdad inför dagarnas paddling!

Här står hunden Tova och tittar på när husse ger sig av - hon ville gärna följa med, försökte hoppa ner på kajaken - men den här gången fick hon stanna hemma!

Efter en halvtimmes paddling började det att åska och regna - och höll på tills idag när jag kom hem vid 16-tiden!

Kolla noga så ser ni hur vattendropparna studsar i vattnet ( och i ansiktet!). Temperaturen sjönk till 8 grader - den 31:a maj - hallå! Så här fortsatte det i totalt 8 timmar - var kall om händerna när jag kom fram till min lilla övernattningsö. Ön låg upp förbi Furusund och ut mot havet - totalt 31 Nm= 57,4 kilometer! Det är 61% av min planerade dagsetapp på HBB.
Slog upp tältet och lagade middag innan jag somnade för natten.

Gick upp imorse och slog ihop lägret och satte mig i kajaken - givetvis regnade det! Till råga på allt så hade en mås lagt en riktig måssk-t rakt på sitsen, man tackar!
Morgonen började riktigt tufft - 9-14 sekundmeter rakt i näsan! Det blev en tuff timme med 1 meter höga vågor, först rakt framifrån, sedan snett framifrån. Var sliten efter detta och var nöjd när jag svängde söderöver och fick vinden snett bakifrån - fortfarande upp till 14 m/s i byarna - rejält golvdrag. Paddlade totalt 31 Nm idag också - snittade 4 knop, vilket jag är mycket nöjd med. Däremot så kändes det att jag har haft paddeluppehåll i två veckor och haft infektion med efterföljande penicillinbehandling - det sprudlade inte om kroppen som det brukar utan jag fick kämpa rejält. Nu kanske det inte är så konstigt - körde ju motsvarande ett Vasalopp igår och ett idag - men min kropp brukar kännas mycket piggare. Jag får hoppas att kroppen rehabiliterar sig på de 25 dagar som är kvar till min start i HBB - jag vill vara på absolut topp då så att paddeltag efter paddeltag läggs till min färd runt Sverige. 22 dagar är det uttalade målet - det kommer givetvis att krävas tur med vädret för att nå dit - men mitt mål är helt klart!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar