måndag 4 juni 2012

SVANDANS!


Idag var jag ute på en fyratimmars temporunda - det gick extremt bra, jag är jättenöjd. Efter förra veckans paddling torsdag/fredag kändes det tungt efter penicillinkuren - men nu är jag tillbaka med full kraft- härligt!
Med en timme kvar såg jag långt bort att det plaskade i vattnet och tänkte att jag skulle möta en annan kajak - men icke! Det var två svanar som slogs och höll på länge. Jag vet att svanar brukar ha ihjäl varandra så jag paddlade rakt mot svanarna och började skrika åt dem på tio meters håll. Då var så upptagna av varandra att de inte märkte mig alls förrän jag var en halvmeter ifrån. De fortsatte slåss och den svagare var långa stunder under vattnet. Jag manövrerade och försökte få isär dem - men lyckades inte - adrenalinnivån gick upp rejält - vill ju inte se en svan dö framför mina ögon.

 Till slut kom de in till land och den starkare bet och slog den svagare, då kom jag på att de inte gillar vatten - tog paddeln och vevade på rejält - då, äntligen särade de på sig. Jag kom in emellan med kajaken och fortsatte stänka vatten på den "elaka" svanen. Han kaxade sig lite ( då är faktiskt rätt stora när de står på fötterna och vevar med vingarna och låter elakt). Jag var dock så fast besluten att få bort honom att jag fortsatte vattenkriget och följde efter honom en bra bit. Det slutade med att han kapitulerade och simmade bort åt andra hållet - jag hade koll på dem i tio minuter till och de fortsatte åt varsitt håll - skönt! Det var dagens naturvårdande insats!
Tidigare på dagen hade jag sett en dopping som kom upp 10 meter från kajaken med två strömmingar i munnen - man kommer verkligen nära naturen i kajaken.
Efter dagens 4-timmars pass i bra tempo så skulle jag kunna tänka mig att snöra på mig joggingskorna och springa två mil - men jag ska inte göra det. Kroppen måste få tid att stärka sig också. Imorgon blir det ett lite längre pass i lugnare tempo - någonstans 6-8 timmar är planen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar