tisdag 6 mars 2012

ETT BRA STEG MOT HBB!


Ett bra steg mot HBB 2012!

Bilden: Vår hund Tova ( en Griffon Korthals född 2008) är med husse på paddelträning inför Orust Runt 2010! Det bästa hon vet är att få följa med ut i den uppblåsbara kajaken så att hon får leta efter fåglar.

Idag var en extremt bra dag med tanke på paddlingen runt Sverige! Min arbetsgivare sedan 13 år - Arken Zoo har gett mig ledigt från den 1:a maj till dess att paddlingen är planerad att börja den 27:e juni. Det kommer att ge mig ännu mer möjligheter att köra ett antal långpass (5 dagar på rad med 16 timmars paddling per dag) för att sätta alla rutiner, slita in musklerna och träna på havssjöförhållanden under kraftiga vindar - Tusen Tack! Dagens glada besked gör att jag har bestämt mig för att öka paddlingsträningsdosen till 300 timmar istället för de planerade 200 timmarna. 300 timmar är vad det ungefär kommer att ta att paddla runt Sverige ( + - 10% beroende på ork, vind och tur). Det känns helt underbart att kunna få möjligheten att köra liveträning på havet i så stor mängd inför HB-paddlingen - är väl medveten om att Petri Sutinen 1999 paddlade 50 dagar runt Norges hela kust innan han vilade två dagar och sedan tog rekordet på 23 dagar runt Sverige. Petri är en otroligt duktig paddlare - till hans paddelnivå kommer jag aldrig att nå oavsett tid och insats - men min plan är att färdas i samma typ kajak, betydligt lättare och att paddla långsammare än Petri - men att paddla 20% längre tid per dag. Exakt dagschema kommer jag att publicera lite längre fram, men jag kan avslöja att det ska vara 17 timmar i kajaken per dag  - varav 16,5 ska vara under paddling. Det betyder att för att lyckas slå rekordet så måste snittfarten vara 3,1 knop = 5,75 km/h. Det är inte snabbt, men det handlar om att göra den farten 16,5 timmar per dag 22 dagar på raken - så ökar svårighetsgraden en hel del. Det är svårt att föreställa sig hur långt det är runt Sverige, men det handlar om att göra ett Orust Runt per dag i 22 dagar! 





4 kommentarer:

  1. 16,5 effektiva paddeltimmar per dag är inspirerande aggressivt beräknat =)

    I planeringen för min nästa HBB har jag räknat med att 12,5h är realistiskt över en längre tid. 5 minuters paus per timme är väl investerad tid (ät & drick). 20 minuters paus var 4:e timme är också bra investering (äta "riktig" mat & dricka). Dessutom försvinner cirka en timme på kvällen och cirka 1-2 timmar på morgonen (för man har så in i helvete ont i kroppen då - på ren svenska). Dessutom behöver vatten fyllas upp och mat inhandlas var tredje dag, och där försvinner ytterligare en timme (dvs 20 minuter per dag). Så vid 12 effektiva paddeltimmar försvinner 12 x 5 + 2x 20 + 150 + 20 = 4,5 timmar på annat, vilket ger 7.5 timmar för sömn. Sömnen kan visserligen dras ner till typ 6 timmar, vilket skulle ge 13,5 paddeltimmar, men då ger det dålig återhämtning i alla fall för min del när det är under så lång tid. Att paddla 16 effektiva timmar per dag skulle bara ge 3 timmars sömn per natt pga den tid som försvinner till annat, och 3 timmar är nog för lite =)

    Mitt tips är att satsa på en hastighet av 8.0-8.5 km/h i 12.5 effektiva paddeltimmar per dag, paddla riktigt lättpackat, och i övrigt förbereda sig precis så som du gör.

    Ska bli riktigt kul att följa ditt försök, jag håller tummarna!!!

    Mvh, Leif Jägerbrand

    SvaraRadera
  2. Hej Leif!
    Tack för dina kommentarer. Vet att du har gjort ett bra HBB och att du är en mycket duktig paddlare. Jag kommer att testa mina tankar under ett antal 3-5 dagars expeditioner i maj och juni med 16-timmars dagar i lugnt tempo. Om det inte fungerar då så får jag lov att ändra taktik. Lite mer info om mina tankar kommer längre fram i bloggen. Tack för inlägget! Mvh Lasse

    SvaraRadera
  3. Det ska bli riktigt spännande att följa dig i sommar.

    Håller emellertid inte med Leif att du måste handla var tredje dag. Jag handlade och fyllde vatten max en gång i veckan.

    När det gäller snittfart har vi naturligtvis olika förutsättningar beroende på träning, ålder etc, men en snittfart på 8 km/h låter högt i mina öron. Ibland är det stark motvind och då sjunker farten drastiskt. För att slå rekord måste du paddla varje dag - även i busväder.

    Du gör naturligtvis rätt att grundligt testa ditt koncept. Jag gjorde likadant inför min färd för att se hur lång tid olika moment tar som att slå upp/ta ned tält, äta frukost etc. Att sedan fylla i loggbok och rita in i kartor samt att blogga tar ytterligare tid.

    Lycka till
    Peter Sjödin

    SvaraRadera
  4. Tack Peter!
    Ja, det finns lite olika sätt att planera HBB-paddlingen. Att söka njutningen i lagom takt, runt 7 km/h, under långa pass är min plan. Paddlade Orust Runt i 8,7 km/h i snitt, men min bedömning är att det tar alldeles för mycket energi att paddla i den hastigheten. Det finns dragtester gjorda på Viviane som visar att en ökning av farten från 7,4 till 8,3 km/h kräver en 36% ökning av energiinsatsen. Tror att det under uthållighetsövningen som HBB är så är det effektivast att ligga runt 7 km/h vid normalförhållanden - medvind eller motvind är en helt annan sak. Återkommer med rapporter i mitten av maj om min tanke håller.Ha det så bra Peter!

    SvaraRadera