måndag 19 mars 2012

VARFÖR?

Har fått frågan från ett antal personer varför jag ska paddla HBB och varför jag ska göra ett rekordförsök och slå Petris rekord från 1999 - ett antal har försökt och alla har misslyckats med det.
För mig så är det samma svar på båda frågorna:
- Det är ett stort äventyr att paddla runt Sverige och jag gillar äventyr. Det är en stor fysisk utmaning att paddla 212 mil på så kort tid som möjligt och jag gillar att hitta gränserna och se hur mycket kroppen klarar. Vet efter ett stort antal äventyr tidigare i livet att kroppen klarar mycket mer än vad man tror - det handlar mer om att övervinna tankens makt och bara fortsätta trots att kroppen skriker att den vill vila - min tes är att när man känner sig helt slut så har man 90% kraft kvar att utvinna innan man är riktigt trött.
-Jag gillar natur i allmänhet och vattennatur i synnerhet - bara det att få uppleva ett tjugotal soluppgångar och solnedgångar i sommar är helt fantastiskt och helt obetalbart.
I alla situationer och moment som jag har träffat på genom livet har alltid följande tes gällt: - Bäst förberedd vinner. Och detta gäller oavsett om det är arbete, en presentation, ett möte, en segeltävling, schack, ja i princip allt. Mitt mål är att genomföra Blå Bandet så snabbt som möjligt och att göra det bäst förberedd. Känner att förberedelserna hitills har varit bra och genomtänkta. Längtan till den 27:e juni är stor och jag har kraften att genomföra förberedelserna på bästa sätt. För att lyckas slå rekordet så kommer allt detta att behövas plus flyt med vädret, kroppen och utrustningen. Jag tar hjälp från ett antal personer som har gjort Blå Bandet förut, läser allt jag kommer över och funderar hur saker och ting kan göras på lättaste, bästa sätt. Inget lämnas åt slumpen - jag vill ha känslan den 27:e juni att jag inte kunde ha gjort något i mina förberedelser för att förbättra chanserna att genomföra Blå Bandet på mitt sätt.
Dagens träning har blivit en timmes löpning med back/trappträning i mitten, 120 armhävningar och 2 timmars snabb gång - i ungefär samma pulstakt som när jag paddlar. Kroppen vill ha mer träning och de extrema långpassen börjar i maj.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar