torsdag 15 mars 2012

Isen rämnar!

Nu är det extremt nära - halva isen i viken hemma har sjunkit och imorgon ska det vara 10 grader varmt och sol  - härligt! Ser på Erik Barkefors blogg;  segelochpaddel att isen i Oxelösund är borta  - kanske blir en tur dit i helgen - havslängtan med Viviane är stor.

Fick till 80 minutes lugn jogging ikväll och bra stretchning. Kroppen känns stark och uthållig - programmerar in den på lugna pass och lagom paddeltempo.
Erik Jägerbrand undrade hur jag arbetar med det mentala- vilket är en mycket bra fråga:  Jag tänker aktivt på hur jag ska paddla, vilket tempo jag ska hålla, vilka svårigheter som jag kan möta och hur jag ska tackla dem.
Min fasta övertygelse är att jag måste hushålla med min energi  - oavsett hur stark jag än känner mig så måste jag hålla ner farten till 4 knop, annars kommer jag inte att ha möjlighet att paddla 16,5 timme per dag i 22 dagar. Vid motvindsdagar - inte stressa, utan växla ner till Calistepaddeln, fortsätt med 60 paddeltag i minuten och kom så lång på dagen som jag kommer. Vinden kommer att vända - på sommaren är det 80% sydlig vind så statistiken är med mig på resan. Vid medvind så byter jag paddel till Ikelos och fortsätter att hålla 60 tag i minuten , det kommer att gå lite fortare - men energin jag förbrukar kommer att vara densamma.
Rutinerna är extremt viktiga - äta regelbundet, se till att energin fylls på jämnt över dagen, njuta av solens färd över himlen, njuta av att se havsörnar, änder, fiskgjusar, svanar, kanske en och annan säl.
Jag har gjort en noggrann dagsplanering med mål för varje dag - jag ser redan nu hur jag första kvällen paddlar in till Vallerö och äter middag innan sömnen tar vid. Nästa morgon blir det vattenpåfyllning på bryggan vid Käringön innan det bär söderöver. Bilderna finns redan nu i huvudet och målbilden med handpåläggning på Riksröse nr 59 tar jag ofta fram i huvudet. Ser hur jag lätt framåtlutad passerar Luleå, svänger lite lätt till höger och ser Haparanda närma sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar