lördag 10 mars 2012

Dagsschemat

En viktig och rolig del av HBB är planeringen och träningen innan. I snart två år har jag filat på planerna och de känns nu som att de passar mig på ett optimalt sätt. Har testat lite olika alternativ, men jag har trivts bäst med dagsschemat som kommer i detalj här nedan. I träningen inför HBB så ingår träning på att slå upp och ta ner lägret - det har under vintern varit ett antal uppskattade träningstillfällen i vardagsrummet: Upp med tältet, blåsa upp liggunderlaget, rulla ut sovsäcken, ner i sovsäcken och sedan reversera hela processen ner i packpåsarna. Efter 15-20 gångers träning på en lördag börjar handgreppen sitta bra, sakerna görs i rätt ordning och det blir mer och mer en ryggradskänsla. Är övertygad om att det är viktigt när kropp och hjärna är extremt trötta efter många paddeltimmar.
Detsamma gäller ipackning och urpackning av kajaken - ner i garaget och köra det fram och tillbaka tills dess att all utrustning har hittat sitt rätta ställe, märkning på kajaken med dymotape exakt var de olika utrustningarna ska ligga. Kommer att bära så få saker som möjligt upp/ner från kajaken - allt vatten kokas vid kajaken och termosarna kommer att "bo" i kajaken. Har köpt en ny vattenkokare från Mountain Equipment - kokar en liter vatten på 3 minuter. Den minskar vikten på köket och kapar ett antal värdefulla minuter vid matlagningen. Det kommer att bli varm mat (enbart frystorkat från REAL) vid 6 tillfällen per dag: Första frukost under ipackning av kajaken på morgonen, andra frukost tillagas samtidigt och äts efter 30 minuter på vattnet. Sedan blir det tre luncher med 4 timmars mellanrum - jag kokar vatten till tre termosar på morgonen, som under paddlingen hälls ner i den frystorkade förpackningen som får stå till sig i 15 minuter för att sedan avnjutas i sittbrunnen. Middagsvattnet kokas vid tilläggning i land och middagen avnjuts under kontorsarbetet innan sänggång. Varannan timme kommer jag att äta ett energirikt mellanmål och varje hel timme däremellan blir det en chokladbelöning med hög kakaohalt och mycket fett. Är övertygad om att jag inte kommer att klara av att få i mig tillräckligt med kalorier i förhållande till förbrukningen. Den övertygelsen har gett mig idén att äta upp mig 10 kilo innan starten som jag sedan har att ta av under paddlingen för att i Haparanda åter vara tillbaka i matchvikt.

Dagsschema ( med undantag av dag 1- då starten sker en minut över midnatt och planen är att paddla 20 timmar ner till Vallerö) och dag 2 då planen är att sitta i kajaken i 18 timmar istället för 17 timmar).
03.30  Uppgång, hopslagning av läger, njuta av utsikten, ta ett par kort av lägerplatsen, kort uppvärmning med stretchning, koka vatten och fylla på 2 x frukost, koka ny omgång vatten till 3 termosar för de tre luncherna, packa kajaken
04.00 Glida iväg mot dagens etappmål
04.30 Frukost 2
06.00 Mellanmål
07.00 Chokladbelöning
08.00 Lunch 1 - frystorkat
09.00 Chokladbelöning
10.00 Mellanmål
11.00 Chokladbelöning
12.00 Lunch 2 -frystorkat
13.00 Choklad
14.00 Mellanmål
15.00 Choklad
16.00 Lunch 3 - frystorkat
17.00 Choklad
18.00 Mellanmål
19.00 Choklad
20.00 Mellanmål
21.00 Framme vid dagens mål
21.00 - 21.30 Upp med läger, koka middagsvatten, stretcha, kontorsarbete
21.30-
03.30 Sömn!

Totalt 17 timmar i kajaken per dag. Det går bort tid vid mat, mellanmål m.m och det är min plan att kunna paddla i lugnt tempo cirka 16 timmar per dag. Mitt normaltempo ligger vid normala förhållanden på 4,2 knop = 7,8 km/h. Det klarar jag av under långa 10-timmarspass.

För att nå Haparanda på mitt mål, 22 dagar, så behöver jag ha ett snitt av 3,2 knop = 5,9 km/h under 16 timmar per dag. 3,2 knop är långsamt och ligger under mitt komforttempo i normala förhållanden.
Planen och dagsschemat är fastställt - nu ska 3,5 månaders träning med fokus på paddlingen ta vid. Har nu vilat från träning under 12 dagar efter Vasaloppet - kroppen skriker efter fysisk aktivitet. Har nu på lördagsmorgonen kört armträning och kommer att ta ett långt joggingpass på eftermiddagen - långa distanser i lugnt tempo för att förbereda kroppen inför HBB. Trevlig helg på er!

4 kommentarer:

  1. Superinspirerande att läsa om din planering och strukturering =)

    Riktigt bra knep att koka upp allt vatten på morgonen och sedan förvara det i _olika_ termosar. Själv tänkte jag inte riktigt till på den biten utan hade bara en stor termos, vilket resulterade i att middag två alltid hade en ganska markant al dente...

    Skulle vara intressant att läsa om dina tankar kring den mentala biten.

    Som sagt: ser verkligen fram emot att följa med på ditt äventyr i sommar, om än bara via skärmen.

    SvaraRadera
  2. Hej Leif!
    Tack, tror att jag måste hitta alla knep för att korta ner alla tider till så kort tid som möjligt. Kommer med lite mentala bitar längre fram. / Lasse

    SvaraRadera
  3. Hur gärna jag än önskar följa din blogg i sommar undrar jag om du verkligen kommer att ha tid att skriva varje kväll - eller det är kanske inte din avsikt?
    Enligt din plan har du bara 30 minuter på dig för "Upp med läger, koka middagsvatten, stretcha, kontorsarbete" - att det skulle hinnas med att blogga där låter inte sannolikt i mina öron.
    Att blogga kräver ju också el. Själv har jag haft solpanel som kontinuerligt laddar MC-batteri. Vad är dina tankar kring detta?
    /Peter

    SvaraRadera
  4. Hej Peter!
    Ska försöka få till blogg varje dag under paddlingen - även om det blir korta lägesrapporter.
    Elen: kommer att ha enbart Iphone som är avstängd mesta tiden. Har köpt Power Monkey Extreme med solceller som kommer att ligga i en vattentät genomskinlig plastsäck på akterdäck - den bör vara fulladdad nästan jämt och kan ladda upp Iphonen 6 gånger. MC-batteri är nog bra, men för tungt för min plan.

    SvaraRadera