fredag 13 april 2012

FOKUS - DELMÅL

Det är ett antal personer som har frågat mig om hur man kan hålla fokus på att paddla när det blir under så många timmar ( 300 - 340 timmar) under 22 dagar.
Det jag arbetar med mentalt är alltid att sätta upp delmål, som jag kan bocka av när jag har passerat dem. Vid ett fyratimmars träningspass kan det vara att först komma förbi 7-minutersgränsen och komma in i andra andningen, sedan bocka av när 25% av passet är avklarat, sedan efter 50% känna att det är mindre än hälften kvar och det inte går att misslyckas och när det bara är 25% kvar defilera tills det att passet är klart klart.
På paddlingen runt Sverige har jag i sjökortet markerat var 4:e distans ( cirka 7 kilometer) och då håller jag koll på när cirka en timme har förflutit, sedan är det bara att bocka av prick efter prick och glatt konstatera att jag är 4 distansminuter närmare målet. Jag har också markerat 10% av paddlingen, 20 % osv så att jag kan stämma av framfarten och framgången.  Under varje dag så har jag var 60:e minut något som inträffar; mat, chokladbelöning, mellanmål  - det gör att jag har max 60 minuter till nästa aktivitet och kan då på ytterligare ett sätt mäta framfarten mot Haparanda. Det är sätt som fungerar bra för mig och de kommer jag att hålla mig till.
Två timmars träning igår, två timmar idag och vi får se hur det blir imorgon, lördag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar