måndag 9 april 2012

SJÖGÅNG- KAJAKENS EGENSKAPER ÄR VIKTIGA!

Här har vi bild på MIKS KAYAKS Viviane från sidan och ovanifrån. Valet av kajak inför HBB är extremt viktigt eftersom cirka 340 timmar ska spenderas i kajaken under HBB och i mitt fall ytterligare totalt cirka 800 timmar i träning.
Under Påskaftons motvinds- och surfträning kändes Viviane extremt bra - hon tar inte över sig sjö i motvinden utan vakar väldigt bra i motsjön. I surf så lyfter fören väldigt bra och hon har ingen som helst tendens till att dyka - vilket är väldigt skönt. Givetvis kommer jag att förskjuta lasten lite bakåt i kajaken om jag vet att det blir en dag med mycket surfande, men den här gången var hon neutralt packad och fungerade suveränt i sjön. Eftersom jag har valt att ha en vattentät däcksväska framför sittbrunnen så fungerar den som vågbrytare om en våg tar sig över däcket - skönt att slippa ha vågorna rakt in i magen.
Glad över att ha haft en mycket bra påskhelg träningsmässigt - idag blev det 4 timmar lågpulspass ,cirka 90 i puls, och jag avlsutade dagen med 1 timmes joggning med hunden, 300 situps och 120 armhävningar. Det är uppenbart så att paddlingen ger bra med syreupptagningsförmåga för joggningen gick förvånansvärt lätt efter 4 timmars lågpulspass - skönt. All träning som jag underkastar mig kommer att sitta bra i ryggen när det är dags för HBB, när det blir lite tuffare är det bara att tänka tillbaka på träningsperioden och veta att jag inte kunde ha förberett mig på ett bättre sätt och att konditionen är på topp. Jag har aldrig i hela mitt liv varit fysiskt eller psykiskt starkare än vad jag är idag och jag har alltid hållit igång sedan 8 års ålder då jag började med bandyträningen, så det är skönt att kunna toppa uthålligheten nu vid 47 års ålder - det trodde jag inte var möjligt tidigare.
Total träningsdos under Påskhelgen blev 27 timmar - det är klart över min plan. Det är så häftigt att känna att de olika träningsaktiviteterna växelverkar så att jag blir starkare i paddlingen, starkare i löpningen och totalt sett orkar mycket mer.
Imorgon är det utlovat kuling 12-18 m/s, vilket innebär att det blir ingen paddling  - kanske dags för en vilodag - har hört att det ska vara bra ibland...!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar