onsdag 25 april 2012

GRYM PADDLING! URSKOJ!

Gamla trotjänaren ligger bredvid svågerns träkajak ute i ytterskärgården. Lite nostalgikänsla är det att se den kajak jag köpta 1993 i augusti på Pampas marina och sedan använde till mitten av juli 2010. Nu används den av sonen, som föddes samtidigt som kajaken inköptes - saker går igen!

Efter en lång arbetsdag bytte jag om och sjösatte kajaken för en lugn tvåtimmarstur - trodde jag. Det var OK väder och 3-7 sekundmeters vind, lagom när jag svänger ut på Trälhavet ökar vinden snabbt till 10-12 m/s med byar uppåt 15 - det kommer ett kraftigt regnväder. Tänkte att detta kan bli ett bra motvindspass och paddlade på i motvinden och de snabbt tilltagande vågorna. Efter 10 minuter kom spöregnet, som höll i sig hela paddelturen...
Dock klart nyttigt att stångas 40 minuter mot vinden och vågorna - Viviane sköter sig mycket bra i vågorna och går torrt trots att vågorna var mellan 40 och 70 centimeter uppskattningsvis.
Gjorde om det lugna passet till ett kraftpass, först motvinden och sedan i medvind där jag höll 5 knop i snitt i 45 minuter. Totalt blev det 2 timmars pass med nästan max kraft i varje paddeltag. Kändes mycket bra och det var total kontroll över kajaken. Imorgon är det vilodag och i helgen blir det paddling fredag kväll - lördag kväll, ska bli härligt med tältövernattning och lite lägerträning! Ska se om det fungerar att blogga från mobilen också.
Nu är det bara 229 paddeltimmar kvar innan avfärd - trägen vinner!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar