tisdag 15 maj 2012

38400!

Bilden visar den smala passagen nordväst om Gällnö - mysigt!
Idag blev det ett långt pass - 10 timmars paddling, ungefär 38400 paddeltag. Försökte hålla ner tempot under de första 5 timmarna eftersom det var motvind. Det gick hyggligt, höll 3,3 knop i motvinden inklusive små avbrott för fika med mackor och choklad var 90:e minut. Åt lunch efter  5 timmar vid Lådnamacken:
Det märks att säsongen inte har kommit igång ännu - en enda båt som tankade, här brukar det vara 8-10 båtar under säsong.
Känns lyxigt att kunna paddla en hel dag med mobilen i flygplansläge - det blir mycket tid till eftertanke och njutning. Såg ejdrar och doppingar på mycket nära håll, tre olika havsörnar - den närmaste cirka 50 meter bort, jagad av ett 10-tal måsar, kom nära en stor häger vid tre tillfällen och sist - men definitivt inte minst - en flygande trana på 50 meters höjd - den var stor! Gillar att få vara ett med naturen i kajaken, ingen motor, ingen miljöpåverkan utan bara muskelkraft och njutning.
Här ligger Viviane under en bensträckare. Bytte sedan till pagajen och paddlade med den de sista fyra timmarna. Det gav en helt annan paddelteknik - och träningsvärk som kommer att kännas ordentligt imorgon.
Under en sådan här dag kommer givetvis tankarna och planerna på HBB gång på gång i hjärnan. Det fungerar mycket bra med 10 timmar - hur kommer det att bli med 16,5 effektiva timmar per dag - i 20 dagar? Jag har inte svaret, men känner mig mycket väl förberedd. Har nu paddlat totalt 118 timmar inför HBB. 19 paddeldagar kvar innan avfärd.
Totalt idag blev det 35 NM  ( 65 kilometer) på 10 timmar, ett snitt på 3,5 knop ( 6,5 km/h) vilket jag är mycket nöjd med, försökte hålla jämnt, långsamt tempo så att kroppen ska orka många, många timmar. Det är en enorm skillnad på medvind och motvind, låt statistiken vara på min sida. Att slå 23 dagar med övervägande del motvind är nog i princip omöjligt - det tar för mycket kraft att paddla i motvinden. Men, ett antal sjöbrisdagar med 6-7 m/s i ryggen ger stora distanser. Ja, det går attt spekulera i princip hur mycket som helst, men jag fortsätter att förbereda mig efter min plan och sedan när det är dags gör jag det bästa av varje dags paddling - ska bli skoj att se hela Sverige från vattensidan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar