måndag 7 maj 2012

CUMULUSMOLN = VIND!

Här ser ni början på dagens paddeltur  - vindstilla! Men, den observante läsaren ser att det har kommit lite Cumulusmoln på himlen. De kallas ju populärt vackert-väders moln och bildas när det är sol och fint. De bildar efter ett tag sjöbris och 15 minuter efter att jag tog den här bilden  så började det att blåsa, först lite fint och sedan stadigt 6-9 meter/sekund. Luften är tung nu på våren så jag fick ta i ordentligt för att göra fart framåt. Lagade till lunch under gång ( 30 sekunders tillagning och sedan 3 minuters matpaus). Det blev en tuff resa i motvinden - lyckades få till ett snitt på 3,1 knop under 5 timmar inklusive lunchpaus och fikapaus, det är jag mycket nöjd med i 6-9 m/s och hyggliga vågor mitt i näbben. Vände om och paddlade hemåt, tyvärr så vrider sjöbrisen med vinde, så hem var det mestadels sidvind. Snittade 4,3 under 5 timmar. Totaldistans under dagen blev 37 distansminuter på 10 timmars totaltid. Om jag hade hållit samma fart under de planerade 16,5 timmarna så pratar vi om drygt 11 mil. Idag blev det 68 km, helt OK på 10 timmar, varav hälften i motvind.
Lunchdags!

Halvtid efter 5 timmar. Kolfibern glänste så vackert i solen - var tvungen att ta lite bilder!
Översta bilden visar Viviane som ligger  och väntar på att få vända hemåt.


Understa bilden visar Viviane under färd hemåt - en helt magisk dag!
Då börjar vi närma oss de första 100 paddeltimmarna för säsongen - 3 timmar kvar bara!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar