lördag 12 maj 2012

TRÄNA PÅ ATT SOVA FÅ TIMMAR.

Nu har det varit sömtnträning i en vecka - inte sova mer än 6 timmar någon natt och ändå prestera - det har fungerat mycket bra. Nu när jag vet att kroppen klarar av få timmars sömn under lång tid känns det tryggare med min tidsplanering - om jag ligger efter schemat får jag korta ner sömnen från 6 timmar till 5 och till slut kanske ner till 4 timmar. Kroppen och hjärnan klarar mer än vad man tror - det är bara att bestämma sig på morgonen att det kommer att fungera - så fungerar det !

Har senaste veckan gjort lite sannolikhetskalkyler för paddlingen runt Sverige. Min paddelplan är ju 19 dagar. Dag 1 blir till Vallerö ( 67 NM), om jag under resten av resan har 10 dagar medvind och 8 dagar motvind så räcker det med att paddla 4 knop i medvinden respektive 3 knop i motvinden för att nå fram på 19 dagar.
22 dagar är rekordtid, det skulle innebära att med dag 1 till Vallerö, 10 dagar medvind i 3,6 knop så räcker det med att hålla 2,6 knop i snitt om jag skulle ha motvind i hela 11 dagar.
I det lite mer sannolika fallet att jag efter dag 1 har 15 dagar medvind i 3,6 knop och 6 dagar i motvind räcker det med att hålla en snittfart av 1,7 knop under dessa 6 dagar - det är långsamt.
Det är den här typen av tankar som jag matar min hjärna med för att vara övertygad om att 19 dagar är klart möjligt och 22 känns väldigt greppbart - sedan är det bara som Nike säger - Just Do It!
Seglade Lidingö Runt idag, vi gjorde en bra insats - vi får se vad det räcker till när det är uträknat framåt kvällen.
Nu blir det hundmotion. Total träningstid idag blir cirka 3 timmar - another day at the office!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar