fredag 18 maj 2012

GULLVIVAN DAG 2 - BAD!

Gullvivans gladaste tjej - Emma, fastnade här på bild under gårdagens after-sail. Vi åt lite chips och ostbågar i sittbrunnen efter fullbordad segling.
Idag var det lite mer golvdrag under seglingen - 7-11 sekundmeter. Efter en halvtimmes segling ska vi byta försegel under tiden som vi seglar spinnaker i cirka 7 knops fart.  Mattias går fram med segelsäcken, slinter till och vips så är både Mattias och seglet i vattnet! Vi tog snabbt ner spinnakern, vände tillbaka, tog ner storseglet och plockade upp segel och Mattias. Efter cirka 5 minuter var vi i kappseglingsmode igen - Mattias lite blöt! Därefter gick det verkligen bra med mycket kryss. Skulle tro att vi kom i mål på cirka en 20:e plats trots badäventyret. En väldigt fin dag på sjön och nu är vi i hamn på Lökholmen. Jag håller på att baka en morotskaka till eftermiddagsfikat. Ikväll blir det fläskfilégryta med lite drag i - rapport kommer imorgon om den blev lyckad eller inte.
Har tänkt lite på mina paddelkompisar i Mest Ute gänget som idag ska paddla från Sprickopp till Svenska Högarna - om de har paddlat så har de nog haft det lite gungigt - byar på 11-12 m/s drar upp bra vågor på öppna havet - paddla lugnt!
Imorgon blir det kappsegling söderut - hoppas den sydliga vinden står sig så att vi får en hel dag med kryss - det tycker vi och båten om!

1. Bra jobbat i en besvärlig situation!
    Undrar hur många som har övat MOB? UK Halsey har ett par bra videofilmer om quick stop med spinnaker, genua osv.

2. Hej Erik!
    Tack - ja det är inte drömläge att fördäckarn går i sjön just under brant spinnakerbok nära läland. Men det är skönt att se att ryggraden fungerar och att seglen tas ner snabbt, man har ögonkontakt med killen i sjön och får upp honom så snabbt det bara går. Vi har tränat en del på MOB, men man ska nog träna det varje år så att man inte är det minsta tveksam i något läge. Mattias mår bara bra idag, så det gick totalt sett bra.